مهاجرپذیری و حضور اتباع بیگانه برای کشورمان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است به‌طوری که با آغاز یک جنگ، قحطی و... آنها از کشورهای همسایه به کشور ما هجوم می‌آورند حال آنکه مهاجرت از ایران اغلب به‌صورت خروج افراد متخصص است.

مهاجرت

به گزارش مهر، موضوع ورود غیرمجاز اتباع بیگانه به داخل کشور و اشتغال در مشاغل گوناگون برای همه ایرانیان آنقدر عادی شده که دیگر هیچ‌کس اعم از مسئولان و مردم عادی به چشم یک بحران و معضل به آن نمی‌نگرند و مهمانان کشور همسایه را ذینفع در همه امور اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و...می دانند. شاید حضور اتباع افغان در کشور در سال‌های اخیر از این جهت بیشتر به چشم می‌آید که همسایگان عراقی و پاکستانی هم به آنها اضافه شده و برخی از مشاغل را به شکل ثابت ازآن خود کرده‌اند؛گویی که این مشاغل از ابتدا برای آنها تعریف شده بود و نیروی انسانی داخلی هیچ زمانی از پس آنها برنمی‌آید.جالب‌تر آنکه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اعلام کرده 97 درصد از جمعیت این پناهندگان در داخل شهرها زندگی می‌کنند و از تمام تسهیلاتی که دولت برای ایرانیان فراهم کرده استفاده می‌کنند.

3درصد بقیه نیز بنا به درخواست خودشان در اردوگاه‌ها ساکن هستند.به گفته سید تقی قائمی هم‌اکنون حدود 3 میلیون پناهنده افغان در ایران حضور دارند که از این تعداد یک‌میلیون مجاز و 2 میلیون باقیمانده غیرمجاز هستند. اما به جز اتباع افغان در ایران حدود 50 هزار عراقی در کشور حضور دارند که تعداد آنها پس از آغاز جنگ عراق و حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در منطقه بیشتر شده است.از سوی دیگر و بنا به اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، در 3دهه گذشته به‌طور میانگین حدود 5میلیون نفر در ایران مورد حمایت قرار گرفته‌اند که حمایت از آنها در حد بالاترین استانداردهای بین‌المللی بوده است.

این در حالی است که برخی آمارهای غیررسمی که تا‌کنون هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی آن را تکذیب نکرده اند، نشان می‌دهد که نزدیک به 2 میلیون فرصت شغلی در ایران طی سال 89 توسط اتباع بیگانه اشغال شده است. این فرصت‌های شغلی بیشتر در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی فراهم است به‌طوری‌که صاحبان این مشاغل ترجیح می‌دهند به جای به‌کارگیری کارگر بومی که باید طبق قانون وزارت کار به وی حقوق پرداخت کنند و از بیمه بهره‌مند شود، از کارگران خارجی استفاده کنند.

دو سوم المپیادی‌ها از ایران رفته‌اند

اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود، تأسف‌برانگیزتر آنکه اقتصاد و بدنه آموزش کشور در حالی بار حضور اتباع بیگانه را به دوش می‌کشد که سالانه صدها تحصیل‌کرده علمی به‌دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار کافی برای ایجاد انگیزه در آنها از کشور خارج می‌شوند؛ چنانچه براساس اظهارنظر سعید سهراب پورقائم مقام بنیاد ملی نخبگان،40 درصد طلاآوران المپیادهای دانش‌آموزی از کشور خارج می‌شوند.محمد حسن دوگانی، رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیز گفته است که حدود 60 هزار نفر از نخبگان از جمله افراد برتر در المپیادهای علمی در خارج کشور زندگی می‌کنند.

خروج متخصصان از کشور هزینه‌های سنگینی را بر دوش نظام می‌گذارد تا حدی که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره میزان خسارات وارده ناشی از مهاجرت تحصیل‌کرده‌ها از کشور به مهر می‌گوید: براساس گزارشی که در یکی از مجلات خارجی منتشر شده است حداقل هزینه‌ای که یک کشور برای تربیت نیروی متخصص در تحصیلات تکمیلی متحمل می‌شود نزدیک به نیم‌میلیون دلار است؛ اگر براساس این میزان هزینه‌های تحمیل شده به کشور را محاسبه کنیم طی مهاجرت نخبگان سالانه میلیاردها دلار از کشور خارج می‌شود.

کد خبر 146976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز